CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

♥ OUR LOVE ♥

Daisypath Friendship tickers

Wednesday, October 20, 2010

ASSIGMENT PRA3106

Best Blogger Tips

Apa yang ingin saya kongsikan pada kali ini adalah maklumat mengenai tugasan pra kreativiti (pra3106).  Tugasan saya dilakukan secara berkumpulan.  Persediaan yang saya lakukan sebelum melaksanakan tugasan ini adalah menyediakan nota-nota ringkas mengenai konsep perkembangan kreativiti dan estetika.  Kemudian, melaksanakan persembahan teater kanak-kanak  yang menggabungkan elemen-elemen kecerdasan pelbagai dalam membentuk kanak-kanak yang kreatif.  

Saya akan kongsikan pengalaman saya mengikut peringkat sebelum, semasa dan selepas dalam menghasilkan tugasan ini ;)

SEBELUM
-Sebelum melaksanakan persembahan teater kanak-kanak, saya perlu menyediakan nota-nota mengenai konsep perkembangan kreativiti dan estetika kanak-kanak.

Definisi Kreativiti dan Estetika

Ciri Kanak-Kanak yang Kreatif


Bab 2:  Konsep Seni Visual

Bab 3:  Konsep Muzik dan Pergerakan
Bab 4:  Konsep Sosiodrama
 
Bab 5:  Konsep Seni Boneka

Bab 6:  Konsep Sastera Awal Kanak-Kanak


Setelah selesai menyediakan nota-nota mengenai kesemua konsep kreativiti dan estetika yang dikehendaki, saya menyediakan draft skrip untuk persembahan teater ini.  Sepanjang proses menyediakan saya telah menggabungkan beberapa kemahiran dalam cerita tersebut.  Gabungan tersebut menjadikan saya lebih kreatif dalam merangka sebuah teater kanak-kanak.  Cerita yang saya pilih adalah bertajuk "Kisah Bunga Matahari".  Kisah ini adalah diadaptasi daripada sebuah cerita kanak-kanak keluaran Majalah Pa&Ma.  Saya mengubahsuai cerita tersebut supaya bersesuaian untuk dijadikan teater kanak-kanak.

Contoh Skrip "Kisah Bunga Matahari"


WATAK dan PERWATAKAN

BUNGA MATAHARI – Cantik tetapi sombong.
BUNGA KERTAS – Rakan kepada Bunga Matahari. Sangat Cantik. Baik hati.
PAK KASIM – Berusia melampaui 50 tahun. Suka Berkebun.
MAK MUNAH – Berusia melampaui 50 tahun. Isteri Pak Kasim. Penyayang.
AMIR – Berusia dalam lingkungan 10 tahun. Sangat nakal             
HAKIM – Berusia dalam lingkungan 10 tahun. Sangat nakal
MATAHARI – Hanya memancarkan cahaya ke seluruh alam
CENDAWAN – Rakan kepada Bunga Matahari dan Bunga Kertas. Baik Hati
ORANG 1 – Seorang wanita berusia 20an
BUNGA-BUNGA LAIN – Sebagai latar sahaja yang terdiri daripada pelbagai jenis bunga seperti Bunga Mawar, Bunga Raya, Bunga Orkid dan sebagainya.

MASA
Waktu pagi (8.00 pagi)

SETTING
Di halaman rumah Pak Kasim di Kampung Pauh. Terdapat pelbagai jenis pokok dan bunga yang cantik dan berwarna-warni. Kokokkan ayam yang berlatar belakangkan sebuah rumah milik Pak Kasim dan Mak Munah.

SUARA
Mempunyai echo iaitu kicauan burung. Deruan angin sepoi-sepoi bahasa serta suara pepohon yang meliuk-liuk kerana ditiup angin. Suara orang lalu-lalang.

Kelihatan seorang perempuan sedang memasuki pentas berjalan di hadapan rumah Pak Kasim dan terpegun melihat bunga-bunga yang tertanam di halaman rumah Pak Kasim.
Perempuan 1 : (terpegun melihatnya sambil berhenti di hadapan rumah Pak
Kasim) Cantiknya...Rajin betul Pak Kasim

Bunga Matahari menyanyi:

Pagi yang gelap kini sudah terang
Aku yang cantik kini sedang kembang
(Lagu : Pagi Yang Gelap, Kumpulan : Hujan)

Bunga Matahari : (Ketawa bangga) Oh, cantiknya kelopakku. Harum. Berseri-
seri

Bunga Matahari : (Sombong sambil memandang Bunga Kertas) Ha, kakak tu
puji aku.

Bunga Kertas : (Tersenyum sinis) Yela..Aku tumpang gembira mendengar
dia puji kau.

Bunga Matahari : Huh! (Mencebik)

Cendawan : (Mengangguk-angguk) Aku pun sama, Matahari.

Bunga Matahari : (menggeleng-geleng sambil meninggi suara) Eh, aku je yang
dipuji. Kalian ni menumpang je..

Cendawan : (Perlahan sambil tergagap-gagap)Kau...kau jangan perasaanlah
Matahari, kakak tu pun puji bunga-bunga yang lain.

Bunga Matahari :(Tersenyum bangga kemudian ketawa) Ah! Aku lagi cantiklah

Bunga-bunga lain : (Mengangguk setuju dengan cendawan)Ye..Ye
Matahari : (memancarkan cahayanya keseluruh pelusuk alam di dunia termasuk
ke halaman rumah Pak Kasim)

Bunga Kertas : (Memandang Bunga Matahari yang cantik bersinar dipanah oleh
Matahari)

Pak Kasim memasuki pentas sambil berjalan-jalan mengelilingi halaman rumahnya.

Pak Kasim : (Melangkah keluar dari rumahnya) Wah, cantik juga tanaman yang
aku tanam rupanya. Alhamdulillah.
(Menjerit sambil menoleh ke arah rumahnya) Maknya, oooo Maknya, marilah keluar sebentar. Saya ada sesuatu nak ditunjukkan ni pada awak.

Mak Munah : (Tercunggap-cunggap) Aduh, abang ni saya kat dapur awak
terjerit-jerit panggil saya. Kan saya sedang sediakan sarapan. (Membetul-betulkan kain batiknya yang hampir terlondeh).
Ada apa bapanya ni?? Ada hujan duit turun dari langit?? (memandang Pak Kasim kemudian memandang langit sambil ketawa).

Pak Kasim : Ish, awak ni mana...(ketawa sambil mencuit pipi isterinya manja).
Bukanlah, ni ha cuba tengok bunga-bunga yang saya tanam ni semuanya menjadi dan berkembang cantik. (menunjuk-nunjuk ke arah semua bunga-bunga.

Mak Munah : (Teruja dan mendekati Bunga Matahari sambil mencangkung)
Amboi, cantiknya Bunga Matahari ni.

Pak Kasim : (Mendekati isterinya sambil mencangkung)Ha’ah.
Well, tengoklah siapa yang tanamkan(ketawa sambil mengangkat-angkat kening bangga) tetapi yang lain apa kurangnya.
Mak Munah : (Tersenyum meluat) Perasan pula suami aku seorang ni. Masuk
bakul angkat sendirlah tu.

Pak Kasim : (Ketawa terbahak-bahak.)Hahahahaha....

Mak Munah : (Terkejut sambil menjerit) Abang! Habislah hangus lempeng.
Huh! (bangun dan berlari masuk ke dalam rumah.)

Pak Kasim : (Ketawa dan mengekori isterinya masuk ke dalam rumah.) Kasihan.

Matahari : (Masih memancarkan sinarannya.)

Bunga Matahari : Ha! Tengok. Semua terpegun dengan kecantikkanku.
(Tersenyum bangga sambil meliuk-liukkan kelopaknya.)

Cendawan : Matahari, Matahari (Menggeleng-gelengkan kepalanya.) Tak habis-
habis lagi ke kau nak berbangga??

Bunga Matahari : (Tersenyum bangga)Tak. Kalau aku sorang-sorang kat sini
lagi bagus (sambil menuding ke arah Bunga Kertas) kau ni menyemak je.

Bunga Kertas : (Menunduk dan dalam nada yang sedih) Kau jangan kereklah
Matahari. Nanti memakan diri. Aku tahu aku tak cantik tetapi aku bersyukur kerana Pak Kasim menjagaku dengan baik.

Cendawan : (sambil mengangguk-anggukkn kepala.)Betul kata kau Kertas.

Bunga Matahari : (Marah) Argh..Pak Kasim yang sepatutnya berterima kasih
dengan aku. Aku cantik. Harum. Berseri-seri

Bunga Kertas : Jangan sombong Matahari, kelak kau menyesal macam lagu
Menyesal (sambil meliuk-liukkan badannya).
(Menyanyikan serangkap lagu Menyesal) Terkadang ku menyesal....

Bunga Matahari : Argh..diamlah kau (Marah)

Bunga-bunga lain : (Ketawakan Bunga Matahari) Hahahahaha....

Cendawan : (Memujuk) Jangan dilayan si Matahari tu Kertas, biarlah dia dengan
rasa bongkaknya. Mungkin suatu hari nanti dia akan dapat balasannya.

SUARA LATAR
Bunyi tapak selipar orang berjalan dan bunyi budak-budak ketawa sambil menjerit-jerit

SETTING
Di hadapan pagar rumah Pak Kasim dan Mak Munah

Kelihatan dua orang budak nakal iaitu Amir dan Hakim memasukki pentas dan sedang berjalan-jalan sambil memegang sebatang kayu di tangan mereka. Mereka berhenti di hadapan pagar rumah Pak Kasim dan Mak Munah.

Amir : Eh, Eh, Stop!... (Berhenti secara tiba-tiba di hadapan rumah Pak Kasim)

Hakim : (Terkejut sambil menggaru-garu kepalanya) Apa hal pula kau berhenti
kat depan rumah Pak Kasim ni??

Amir : Ish, kau ni (Menepuk bahu Hakim) Ha, nampak tak bunga tu??
(menuding jari ke arah Bunga Matahari)

Matahari : (Meliuk-liukkan kelopaknya dengan rasa bangga)

Hakim : Mana?? Aku tak nampak pun. (tercari-cari)

Amir : Kau ni kan....(Memalingkan kepala Hakim tepat ke arah Bunga Matahari)

Hakim : Ha...dah nampak (Tersenyum malu).

Mereka kemudiannya menyelinap masuk ke halaman rumah Pak Kasim dan Mak Munah.

Amir : Cantiknya bunga-bunga kat sini. Macam-macam jenis bunga ada.
(Menggelilingi halaman rumah Pak Kasim yang terdapat Bunga Kertas, Bunga Orkid, Bunga Mawar, Bunga Raya)

Hakim : Ha’ah la Amir, macam-macam ada (Melawak).

Amir : Geramnya aku tengok bunga ni (Menghampiri Bunga Matahari). Bunga
apa ni ha Hakim?? (Menoleh ke arah Hakim)

Bunga Matahari : (Berasa gelisah dan takut)

Hakim : Yang tu?? (Menuding jari ke arah Bunga Matahari)

Amir : Yup (Memerhatikan Bunga Matahari)

Hakim : Oh... Tu Bunga Tahi Ayam la kalau tak silap aku.. (Teragak-agak)

Matahari : (Menggeleng-gelengkan kelopaknya sebagai tanda protes)

Amir : Aik, bukan Bunga Matahari ke?? (Mengenalpasti sambil memerhati
Bunga Matahari)

Hakim : Kau ni kan, sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula
(Marah). Yela tu, bentuk dah macam Matahari, Bunga Matahari la namanya. (Mendekati Amir sambil bernyanyi beberapa rangkap lagu Matahariku)
Dengarkan Matahariku,
Suara tangisanku,
Kubersedih ker....
(Berhenti nyanyi secara tiba-tiba)

Amir : Dah..dah...Nak memekak pula dia. Dah la sumbang. Huh!(Menutup
telinga)

Amir dan Hakim mengelilingi halaman rumah Pak Kasim dan Mak Munah.

Matahari : (Marah) Ada ke tadi cakap aku ni Bunga Tahi Ayam. Jatuhlah maruah
aku.

Kemudian, mereka memerhati dan membelek-belek Bunga Matahari kerana tertarik dengan kecantikkan kelopaknya.

Bunga Matahari : (Gelisah) Ish, minta-minta budak-budak ni tak rosakkan
kelopakku ni.

Amir : Kim, jomlah kita togelkan Bunga Matahari ni. Biarkan tak ada kelopak
(Menepuk bahu Hakim)

Hakim : Kau tak takut ke nanti Pak Kasim keluar rumah nampak kita tengah
kerjakan bunga dia??(Takut)

Amir : Alaaa...Kau ni kan...Kita cepat-cepatlah cabut kelopak Bunga Matahari ni. Lepas itu, kita blalah(Dengan begitu yakin)

Hakim : Ok...Ha, apa lagi jomlah (Sambil mencabutkan kelopak Bunga Matahari)

Amir : Jom (Sambil mencabutkan kelopak Bunga Matahari)

Bunga Matahari : (Meraung kesakitan) Aduh...Sakitnya... (Menjerit-jerit sambil menangis) Kertas, Cendawan tolonglah aku...

Bunga Kertas : (Sedih) Maaf Matahari aku tak dapat tolong kau.

Cendawan : (Sinis) Aku pun sama juga. Padan muka kau.

Bunga Matahari : (Menangis dan meraung kesakitan)Aduh...

Amir dan Hakim telah selesai melaksanakan kerja mereka.

Amir : (Ketawa)Ha, padan muka kau Bunga Matahari. Sekarang kau dah togel.

Hakim : (Ketawa) Hahahahahaha....

Amir : Kim, jom cabut sebelum Pak Kasim atau Mak Munah keluar (berlari-lari
sambil menarik tangan Hakim)

Bunga Matahari : (Menangis sambil tertunduk) Kenapa mereka sanggup buat
aku macam ni? Habis kelopakku gugur ke tanah.

Bunga Kertas : (selamba) Kan aku dah cakap tadi, kau degil. Sekarang tengok
apa dah jadi.

Cendawan : (sinis) Itulah balasan orang yang sombong.

Bunga Matahari : (menyesal) Aku minta maaf Kertas, aku minta maaf
Cendawan. Aku dah menyesal sangat-sangat

Bunga Kertas : (sedih) Dah lama aku maafkan kau tetapi kau dah terlambat.

Cendawan : (simpati) Aku maafkan kau.

Bunga Matahari : (menyanyi)

Kelopak berseri ditubuhku
Berguguran jatuh,
Lalu sedihnya hatiku,
Tak terkira,
Kerna diri ini..
Sudah tidak..
Cantik lagi..
(Lagu: Dugaan)

Pak Kasim dan Mak Munah keluar dari rumah mereka untuk membersihkan halaman rumah. Tiba-tiba...

Mak Munah : (terperanjat) Abang!! Mari sini cepat.

Pak Kasim : (terkejut dan marah) Ya Allah, siapa punya kerja ni?? Ni mesti kerja
Si Amir dan Si Hakim.

Mak Munah : (berfikir) Apa kita nak buat ni bang??

Pak Kasim : Kita cantas jelah Bunga Matahari ni dah tak da gunanya
lagi kita jaga (mengambil gunting lalu mencantas Bunga
Matahari)

Mak Munah dan Pak Kasim : (bersedih sambil membersihkan kawasan yang kelopak Bunga Matahari bertaburan)

Bunga Kertas, Cendawan dan Bunga-bunga lain : (bersedih atas kehilangan Bunga Matahari namun itu sebagai pengajaran kepada yang lain agar tidak sombong dengan kecantikkan masing-masing.)

Tirai : Tirai ditutup dan lampu dipadamkan.

Selesai menyediakan skrip, saya dan rakan-rakan mula menyiapkan  tugasan membina props.  Props ialah peralatan-peralatan yang diguankan untuk menjadikan tersembahan teater kelihatan lebih menarik.  Memandangkan kisah yang saya sediakan ini berkisar kepada bunga-bungaan dan manusia, ianya amat dekat dengan diri kanak-kanak.  Saya menyediakan props menggunakan warna yang menarik untuk merangsang penonto melihatnya.  Antara props utama yang sediakan adalah bunga raya, bunga matahari, pagar tanaman, bunga-bunga lain sebagai hiasan tambahan dan cendawan.  Begitu juga dengan props bahan maujud iaitu penyapu batang, kereta sorong, pencakar, penyodok dan basikal.
SEMASA
-Persembahan teater  kanak-kanak berlangsung pada 22hb April 2010 bertempat di Dewan Al-Farabi IPG Kampus Dato' Razali Ismail bermula jam 8.00 pagi.

Gambaran sekitar persembahan teater tersebut:

Sewaktu watak-watak utama sedang berlakon.

Salah satu situasi 2 orang budak nakal ;)

Antara bunga-bunga tambahan yang terlibat



SELEPAS
-Setelah selesai tugasan awal dan persembahan teater kanak-kanak, saya berasa terlepas satu beban kerana tugasan pada kali ini amat menguji mental, fizikal dan emosi saya.  Bukan mudah untuk melaksanakan tugasan ini, namun berkat kerjasama dan komitmen yang tidak berbelah bahagi menjadikan proses sebelum dan semasa persembahan menjadi lancar dan licin.







1 ulasan:

amirul said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

salam cikgu,
tumpang tanye, cikgu ade tak skrip-skrip menarik untuk kami pentaskan di kolej kami ? kami tgah mencari skrip untuk dipentaskan, thanks. 0179185443